Jest mały, pozornie nieważny kawałek papieru – ale w Formule 1 nawet najdrobniejsze szczegóły mają wagę. Dosłownie. Jak tylko kierowca F1 wysiada z samochodu po wyścigu – mając na sobie cały sprzęt – udaje się prosto na wagę.
Często w telewizyjnych relacjach po wyścigu widzimy, jak oficjele FIA instruują wszystkich 20 kierowców, aby stanęli na wagach, aby upewnić się, że nadal spełniają minimalne wymagania dotyczące wagi. Jest to kluczowy element protokołu FIA, który określa, czy zespół jest zgodny z przepisami technicznymi.
Od 2019 roku FIA zaleca, aby kierowca ważył co najmniej 80 kilogramów, mając na sobie strój, rękawice, kask, buty i urządzenie HANS. Jeśli są zbyt lekcy, do kokpitu dodawany jest balast, ponieważ waga kierowcy jest wliczana do minimalnej wagi samochodu.
W 2025 roku ta minimalna waga wynosi 798 kg. Jednak zmiany są na horyzoncie: na sezon 2026 minimalna waga samochodu spadnie do 768 kg, podczas gdy minimalna waga dla kierowców wzrośnie do 82 kg.
Każdy gram się liczy
Każdy gram liczy się, gdy wyścigi można wygrać o dziesiątą sekundy, a zespoły muszą uwzględnić potencjalną utratę wagi podczas wyścigu. W ekstremalnych warunkach, jak upał podczas Grand Prix Kataru, kierowcy mogą stracić 2 do 3 kilogramów tylko przez pot. Jednak zasada minimalnej wagi nadal obowiązuje po przekroczeniu linii mety.
Znaczenie ważenia po wyścigu
Ważenie kierowców F1 po wyścigu ma podwójne znaczenie: zapewnia zgodność, ale także działa jako monitor zdrowia, dając zespołom i fizjoterapeutom pojęcie o tym, ile płynów zostało utraconych – i jak najlepiej pomóc kierowcom w regeneracji. Tutaj pojawia się kawałek papieru.
Po zejściu z wagi, każdy kierowca otrzymuje mały rachunek, który pokazuje jego wagę do dziesiątej części. Ten wydruk służy za dowód, jeśli kierowca lub zespół chciałby zakwestionować tę liczbę, a nawet poprosić o ponowne ważenie.
Jednak nie ma protokołu dotyczącego tego, co dzieje się z tym kawałkiem papieru od tego momentu. Najczęściej trafia on do fizjoterapeuty kierowcy. Jako że fizjoterapeuci nie są obecni podczas samo ważenia, ten kawałek papieru staje się kluczowym punktem w tworzeniu planu regeneracji po wyścigu – od poziomu nawodnienia po potrzeby żywieniowe.
Podsumowanie
W Formule 1 każdy detal ma znaczenie, a ważenie kierowców po wyścigu jest jednym z nich. Pomimo swojej pozornej błahej natury, ma kluczowe znaczenie dla zgodności z regulaminem, zdrowia kierowców i strategii zespołów. W końcu w F1, gdzie wyścigi wygrywane są o ułamki sekundy, każdy gram ma znaczenie.
Źródło: motorsport.com